Ved at fortsætte accepterer du cookies (inkl. tredjepart), som vi bruger til statistik og markedsføring - læs mere.
×

Vores datasikkerhed = din tillid

I Danske Forsikring ønsker vi, at vores kunder altid har tillid til os. Når du udleverer personlige oplysninger til os, ved vi, at det er vores ansvar at beskytte dem. Vi har derfor IT-systemer, processer og kontroller, som sikrer, at vi overholder persondataforordningen og databeskyttelsesloven, og at dine oplysninger bliver behandlet og opbevaret på en måde, der respekterer din ret til privatliv.

Danske Forsikring sælger ikke dine oplysninger.

Hvilke oplysninger indsamler vi?

Vi indsamler kun oplysninger, som er nødvendige for os, og vi behandler altid personoplysninger efter gældende lov og vejledninger. Hvilke oplysninger der er nødvendige, afhænger af, hvilket formål oplysningerne skal bruges til. I Danske Forsikring behandler vi følgende kategorier af person-oplysninger:

  • Kontakt- og identifikationsoplysninger
  • CPR-nummer
  • Police- og indtegningsoplysninger
  • Skadeoplysninger
  • Betalingsoplysninger
  • Helbredsoplysninger
  • Indtægt og formueforhold
  • Fagforening
  • Oplysninger om strafbare forhold
  • Efterforskningsundersøgelser
  • Driftsdata fra IOT-løsninger – fx gyllesensorer eller vandskade-sensorer

 

Vi registrerer kun oplysninger om personer, hvis det er nødvendigt. I forbindelse med behandling af din forsikring, skade eller køb af aktie kan det være nødvendigt at indsamle oplysninger om følgende personer:

  • Forsikringstagere og forsikrede
  • Begunstigede
  • Pårørende
  • Skadelidte
  • Modparter
  • Værger
  • Panthavere
  • Rådgivere (bank, advokat, revisor)
  • Behandlere (læge, psykolog, fysioterapeut mv.)
  • Aktionærer
  • Reelle ejere

 

Hvor og hvordan indsamler vi oplysningerne?

Vi indsamler oplysninger både hos dig og fra tredjeparter som eksempelvis dit tidligere forsikringsselskab, din læge og Danske Forsikring samarbejdspartnere (Danske Bank, Sydbank, Varelotteriet, gyllesensorleverandører og Leakbot m.fl.).

Vi indsamler oplysninger om dig fx via cookies, telefonisk kontakt eller chat med dig. Vi får også oplysninger, hvis du benytter sociale medier som Facebook, hvor du følger os, aktivt skriver kommentarer eller på anden måde kommunikerer med os. Deltager du i undersøgelser, eller svarer du på spørgeskemaer, indsamler vi også oplysninger om dine svar.

Vi indsamler også oplysninger hos offentlige og private registre som CPR-registret, fagforeninger, Motorregistret, BBR, DFIM,  kreditoplysningsbureauer og telefonbogsoplysninger.

 

Formål med behandling af dine oplysninger

Vi bruger dine oplysninger til at behandle dine forsikringer og skader, give dig rådgivning og til at holde dig orienteret om de produkter, vi og vores samarbejdspartnere tilbyder inden for forsikring og bank. Vi bruger også oplysningerne til at behandle klager og retssager samt til at lave undersøgelser og analyser, så vi hele tiden kan forbedre vores rådgivning, service og tekniske løsninger. Har du en IOT-løsning, så bruger vi oplysningerne til at vurdere, om oplysningerne kan bruges til at forebygge skader.

De oplysninger, vi henter fra offentlige og private registre, bruger vi til at:

  • Opdatere adresseoplysninger
  • Sikre, at du er berettiget til rabat via medlemskab i fx fagforening
  • Hente oplysninger om din ejendom eller dit køretøj
  • Kontrollere, at du ikke er registreret i et kreditoplysningsbureau

Er du aktionær, så er formålet med at behandle dine oplysninger at opdatere aktiebogen og håndtere dine handler.

Optagelse af telefonsamtaler

Når du ringer til os, beder vi nogle gange om lov til at optage din samtale. Optagelse af samtaler kræver altid dit samtykke og vil således ikke ske uden din aktive accept. Vi bruger optagelserne, når vi uddanner vores medarbejdere, til hele tiden at forbedre vores kundeservice, forsikringer og pensionsordninger og som dokumentation. En begrænset kreds af vores medarbejdere har adgang til optagelserne. Vi sletter optagelserne efter seks måneder.

Vi gemmer vores chatsamtaler

Når du chatter med os, vil din chatsamtale blive gemt. Chatsamtaler bruges til indtegning, skadesager, policespørgsmål og uddannelse af vores medarbejdere. Vi bruger ikke chatsamtaler til udveksling af helbredsoplysninger. Hvis du er kunde hos os, gemmer vi chatsamtalen på din sag. Hvis du ikke er kunde hos os, gemmer vi chatsamtalen centralt i 12 måneder.

Vi gemmer oplysninger om din brug af hjemmesiden

Når du logger ind i Mit Danske Forsikring, kan vi selvfølgelig identificere dig, men oplysningerne om din brug af hjemmesiden vil blive behandlet fortroligt på samme måde som alle andre kundeoplysninger.

Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies til at gemme oplysninger om din brug af siderne. Dem bruger vi både til at gøre det nemmere for dig at bruge vores hjemmeside og til at forbedre siden.

Læs mere om Cookies

 

Kategorier af modtagere

Som finansiel virksomhed er vi underlagt en skærpet tavshedspligt i lov om finansiel virksomhed. Vi behandler derfor dine oplysninger fortroligt, og vi videregiver kun dine oplysninger til andre, hvis du har givet samtykke, eller hvis vi har en berettiget interesse efter lovgivningen.

Danske Forsikring videregiver oplysninger til følgende modtagere:

  • Personer relateret til en forsikring eller pension, fx forsikringstagere, pårørende, skadelidte, begunstigede og modparter
  • Andre forsikringsselskaber
  • Panthavere
  • Offentlige myndigheder (politiet, SKAT, kommuner m.fl.)
  • Reparatører, fx håndværkere
  • Advokater
  • Banker
  • Læger og andre behandlere
  • Samarbejdspartnere

 

Hvor lang tid gemmer vi dine oplysninger?

Danske Forsikring har pligt til at slette personoplysninger, når de ikke længere er relevante.  Det betyder, at vi løbende sletter oplysninger, når vi ikke længere har et sagligt formål, kan blive mødt med et krav eller har en lovmæssig pligt til at opbevare dem.

Danske Forsikring sletteregler tager udgangspunkt i forældelseslovens absolutte forældelsesregler og i bogføringslovens opbevaringskrav.

Danske Forsikringalmindelige sletteregler er som følger:

 

 

Sletteregler

Datasikkerhed

Din sikkerhed betyder alt for os. Derfor har vi truffet både tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at passe på de oplysninger, vi modtager. Det betyder, at vi blandt andet har:

  • Arbejdsbetinget adgang til alle lokationer
  • Kryptering af datatransmission og lagring
  • Virusscannere på servere
  • Back up og genetablering på alle servere
  • IT-systemer med adgangsstyring baseret på bruger-ID og personligt password, der skal være på mindst otte tegn
  • VPN og kryptering i forbindelse med fjernarbejdspladser og andre mobile enheder
  • Procedurer og politikker for behandling og kommunikation af persondata
  • E-learning for alle medarbejdere
  • Medarbejdere, som er certificerede i persondatabeskyttelse

 

Profilering og automatiske afgørelser

I Danske Forsikring bruger vi profilering og datamodellering til at kunne tilbyde dig de rigtige forsikringer, fastsætte priser, afsløre bedrageri og risiko for bedrageri, vurdere sandsynligheden for, at der sker misligholdelse, til at vurdere aktiver og til markedsføringsformål.

Vi arbejder også for at automatisere en del af de afgørelser, som vi træffer.  Det betyder, at det kan være en robot, der beslutter, om en skade er dækket af forsikringen, eller om vi kan give et forsikringstilbud. Hvis en afgørelse bliver truffet automatisk, vil du blive oplyst herom i forbindelse med den konkrete afgørelse. 

I Danske Forsikring har vi vedtaget etiske principper for anvendelse af kunstig intelligens. Du kan læse principperne her: <LINK PÅ ORD, DER SIGER HVAD DET FØRER TIL, FX:>

> Danske Forsikring principper for brug af kunstig intelligens

 

Sikker e-mail

Stort set alle e-mails til og fra Danske Forsikring er krypteret med TLS. Vi krypterer for at kunne sende og modtage e-mails, der indeholder blandt andet følsomme personoplysninger. Hvis du ønsker at sende krypterede og signerede e-mails til Danske Forsikring, kan du sende dine e-mails til e-mailadressen sikkermail@danskeforsikring.dk. Du skal dog først hente et certifikat på denne web-adresse: https://service.nemid.nu/dk-da/support/soeg_certifikat/

Læs mere om sikker e-mail her

 

Behandling hos databehandlere

Danske Forsikring kan vælge at benytte databehandlere, herunder udbydere af software, hosting, sikkerhed og opbevaring. Dine personoplysninger kan derfor blive overladt til databehandlere.

Alle databehandlere er underlagt en skriftlig instruks og kontrol, som skal sikre, at dine personoplysninger kun bliver brugt til de specifikke formål, som oplysningerne er indsamlet til.

Danske Forsikring har valgt at overlade nogle behandlinger, herunder IT-teknisk udvikling og support, til lande uden for EU/EØS. Når vi gør det, sikrer vi dine rettigheder ved at anvende EU-kommissionens standardkontrakt, bindende virksomhedsregler eller det såkaldte ”Privacy Shield” godkendt af EU-kommissionen.

Vi har kontrakter med alle databehandlere, og vi udøver kontrol med, at de efterlever vores instrukser til sikker behandling. Som del af instruksen stiller vi krav om, at disse databehandlere behandler dine oplysninger fortroligt og træffer passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes forringes eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondataforordningen.

 

Dine rettigheder

Du kan til enhver tid gøre dine rettigheder gældende – dog med visse lovbestemte undtagelser.

  • Du har ret til indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig
  • Du har ret til at gøre indsigelse mod indsamling og videre behandling af dine oplysninger, herunder ift. automatiserede individuelle afgørelser 
  • Du kan kræve, at vi korrigerer eller sletter oplysningerne. Vi sletter dog kun dine oplysninger, hvis du ikke længere er kunde hos os – og først, når der ikke længere kan rettes krav mod os som følge af tidligere skader og forsikringer.
  • Du kan få indblik i, hvordan en automatiseret beslutning er truffet, og du har ret til manuel behandling af enhver automatiseret vurdering
  • Du har ret til at få udleveret dine data, som du har givet til os, i et maskinlæsbart format og til at få transmitteret dine data til en anden dataansvarlig (dataportabilitet)
  • Har du afgivet samtykke, kan du altid kontakte os for at høre om omfanget, og du kan også til enhver tid tilbagekalde et afgivet samtykke. Vi vil herefter ophøre med at behandle dine oplysninger, medmindre vi kan fortsætte behandlingen på et andet grundlag.
  • Du kan få indblik i, hvordan en automatiseret beslutning er truffet, samt effekterne af beslutningen, og du er berettiget til manuel behandling af enhver automatiseret vurdering

 

Mulighed for at klage

Hvis du er utilfreds med Danske Forsikring behandling af dine oplysninger, kan du klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K, Tlf. 33 19 32 00, mail dt@datatilsynet.dk, hjemmeside www.datatilsynet.dk.

 

Kontakt Danske Forsikring

Danske Forsikring A/S, (Topdanmark Forsikring A/S) , Borupvang 4, 2750 Ballerup er dataansvarlig.

Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger, eller ønsker du at udnytte en af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os på www.danskeforsikring.dk, eller ringe på 44 74 42 00. Du kan også skrive til vores databeskyttelsesrådgiver på persondata@danskeforsikring.dk.